طبق آمارهای منتشر شده تنها ۴٪ درصد از افرادی که برای اولین بار از وبسایتی بازدید میکنند، اقدام به خرید و یا دریافت خدمات از وبسایت میکنند که این درصد بسیار کمی از ترافیک وبسایت شما را تشکیل میدهد. پس چگونه این افراد را دوباره جذب کنیم و از چه طریق آنها را مشتاق به بازدید دوباره و خرید کنیم؟
ریتارگتینگ چگونه کار میکند؟
زمانی که یک مشتری بالقوه وارد وبسایت شما میشود، یک کوکی در مرورگر او ذخیره میشود. این کوکی در دامنه یکتانت ذخیره شده و موجب میشود که یکتانت بتواند این مشتری را به محض ورود به هر یک از وبسایتهای نمایشدهندهاش شناسایی کند و تبلیغی مختص وی و با توجه به محصول یا خدمتی که در وبسایت شما دیده به او نمایش دهد.
تفاوت ریتارگتینگ با سایر تبلیغات بنری آنلاین چیست؟
در تبلیغات ریتارگتینگ، تنها کاربرانی را مورد هدف قرار میدهید که در گذشته از وبسایت شما بازدید کرده و آشنایی اولیه با برند شما را کسب کردهاند. در ریتارگتینگ، میتوانید انتخاب کنید که تنها کاربرانی که به بخش خاصی از وبسایت شما رفتهاند مورد هدف قرار گیرند یا بهطور کلی، کاربرانی که از وبسایت شما بازدید کردهاند مجدداً مورد هدف قرار گیرند؛ هر انتخابی که داشته باشید، در تبلیغات ریتارگتینگ این اطمینان وجود دارد که تنها بابت جذب کاربرانی هزینه میپردازید که قبلا از وبسایت شما بازدید کردهاند. همین موضوع، اثربخشی تبلیغات شما را به صورت چشمگیری افزایش میدهد.
در تبلیغات آنلاین معمولی و رایج شما باید تبلیغات خود را برای هدف گیری افرادی که در سطح اولیه قیف خرید شما قرار میگیرند انجام دهید، زیرا در این نوع از تبلیغات، تبلیغ شما به تمامی افرادی که حتی وبسایت شما را ندیدهاند نمایش داده میشود. در این نوع تبلیغات شما باید به معرفی شرکت خود، جلب اعتماد، به طور موثری برندینگ و کارهایی از این دست بپردازید.
مراحل اجرای کمپین هدفگذاری مجدد یا ریتارگتینگ
کمپینهای هدفگذاری مجدد از طریق ایمیل، موتور جستجو، وبسایت، اپیلیکیشن و موبایلوب قابل اجرا هستند. در واقع اجرای این نوع از کمپین تبلیغاتی، وابستگی زیادی به دادههای مخاطبان هدف دارد. این دادهها به چند صورت از مخاطبان هدف جمعآوری میشوند:
* ترکینگ تگ و کوکیها : ترکینگ تگ، یک کد جاوا اسکریپت است که در وبسایت پیادهسازی میشود. این ترکینگ تگ در زمان بازدید یک مخاطب از وبسایت، کوکیهایی را با اجازه مخاطب در مرورگر وی نصب میکند. کوکیها اطلاعات رفتاری مثل جستجوهای مخاطب را ثبت میکنند. دادههایی که کوکیها جمع میکنند، در شخصیسازی تبلیغات دیجیتال به کمک بازاریابها و برندها و آژانسهای تبلیغاتی میآید. لازم به ذکر است که کوکیها اطلاعات محرمانه کاربران از جمله، نام، آدرس محل زندگی و سایر اطلاعات شخصی را جمعآوری نمیکنند. با استفاده از کوکیها، کمپینهای هدفگذاری مجدد میتوانند در لحظه و بهصورت برنامهریزی شدهای تبلیغات هدفمندی را به مخاطبان هدف برندها نشان دهند. پس استفاده از این روش، سریع و دقیق است.
* لیست ایمیل: در این روش، لیست ایمیلهای مخاطبان هدف از طریق پلتفرم مدیریت داده (DMP) یا پلتفرمهای CRM در پلتفرم ریتارگتینگ آپلود شده و برای کمپینهای تبلیغاتی هدفگذاری مجدد استفاده میشود. از طرفی این روش بهدلیل داشتن ایمیل شخصی آن فرد دقیقتر و شخصیسازیشدهتر است، اما از طرف دیگر ممکن است ایمیل فرد در شبکهای که تبلیغ نمایش داده میشود، یکسان نباشد. برای مثال، کاربر میتواند در وبسایت شما با یک ایمیل و در شبکههای اجتماعی با ایمیل متفاوتی ثبتنام کرده باشد. در نتیجه اگر شما کمپین تبلیغاتی ریتارگتینک خود را در یکی از شبکههای اجتماعی اجرا کنید، ممکن است پیام شما به مخاطب هدفتان نرسد.
دو روشی که در بالا ذکر شد، روشهایی است که آژانسهای تبلیغاتی و بازاریابها برای اجرای کمپینها ریتارگتینگ در وبسایتها انجام میدهند. اجرای این کمپینهای تبلیغاتی در موبایل و موبایلوبها از روش دیگری صورت میگیرد:
* شناسه کاربری (User ID) و شناسه دستگاه (Device ID): هدفگذاری مجدد از طریق شناسه کاربری و اطلاعات ورود کاربر به شبکههای اجتماعی و با کمک نرمافزارهای CRM و دادههای First-party صورت میگیرد. زمانیکه این اطلاعات با شناسه دستگاه (Google Advertising ID و IDFA در گوشیهای iOS) ادغام شود، کاری مشابه کوکی را انجام میدهد. این روش بسیار دقیق است؛ زیرا کاربری که با آن شناسه از وبسایت یا اپلیکیشن شما دیدن کرده، با احتمال بسیار بالایی همان کاربری است که تبلیغ شما را خواهد دید. درنتیجه، احتمال رسیدن پیام شما به مخاطب هدف بالاتر میرود.
منابع:
مهویژن
یکتا نت
آژانس دیجیتال مارکتینگ دیما
:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3